فرمت word : دانلود تحقیق در مورد پروژه آموزش -قسمت سوم

بهره گیری از روش هاي آموزشي در برنامه هاي آموزشي حرفه اي و تخصصي از طريق مربيان, مدرسان, و استادان در راستاي تحقق هدف هاي آموزشي و ايجاد مهارتهاي ادراكي رفتاري و فني مي تواند رشد و پرورش ذهني, فكري, عاطفي و روحي مناسب را در فراگيران تغيير دهد و در آنها تحول ايجاد كند.

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

روش چيست؟

روش در برگيرنده معاني و مفاهيم خاصي می باشد كه در فعاليت هاي اقتصادي, اجتماعي و فرهنگي, متناسب با هدف ها, ويژگي ها, و شرايط خاص هر يك از بخش هاي مذكور كاربرد دارد و از شيوه هاي خاص خود بهره مي جويند به طوري كه در مسائل اداري و آموزشي نيز براي تحقق بخشيدن به هدف هاي كلي و يا جزئي از شيوه هاي مختلف بهره گیری مي گردد و جريان كار را ساده, سريع, و كيفي مي كند.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

مثلاً در امور دفتري و بايگاني در خصوص جريان نامه هاي وارده و صادره, ثبت و نگهداري آنها, امروزه به لحاظ ضرورت و اهميت, روش هاي مكانيزه (رايانه اي) جايگزين روش هاي دستي گذشته شده می باشد و همچنين در مورد روش هايي كه در تنظيم اسناد مالي به كار گرفته مي گردید. امروزه نرم افزارهاي مالي به كمك مديران مالي آمده اند و طریقه كار مالي را در زمينه هاي درآمد و هزينه تسهيل كرده اند ضمن آنكه اطمينان, دقت, و صحت جريان كار را نيز به وجود آورده اند. در مورد فعاليتهاي ديگر در سازمان هاي دولتي و غيردولتي, امور پستي, حمل و نقل, گمركي, توليد و فروش و ساير خدمات در سازمان هاي مربوط, روش هاي جديد رايج شده می باشد و تغييرات زيادي را در بهبود كيفيت كالا و خدمات به وجود آورده می باشد. نمونه اين نوع تغيير و تحولات و جا به جايي روش ها در سطح سازمان هاي منطقه اي, ملي, و فراملي زياد می باشد.
امروزه مورد پژوهان و محققان همواره در کوشش هستند تا شيوه هايي را كشف كنند كه در جهت ساده و كيفي كردن امور در بخش هاي مربوط به سازمان خود بتوانند از اختراعات, ابداعات, و نوآوري هاي به دست آمده بهره گیری كنند و در معرض نمايش و بهره گیری عموم بگذارند.
متاسفانه بخش آموزش در ايران از اين مقوله جدا مانده زيرا برخي از مدرسان و استادان با شيوه هاي قديمي و گذشته در كلاس ها به صورت يكسويه عادت كرده اند و يافته هاي علمي و ذهني خود را با بهره گیری از شيوه ها و روش هاي معمول سخنراني به فراگيران منتقل مي كنند آنان مايل نيستند به هيچ وجه خود را با آخرين روش هاي آموزش كاربردي و عملي تجهيز كنند و از تكنولوژي روز آموزشي در ارائه مطالب درسي حداكثر بهره گیری مطلوب را ببرند.
تكنولوژي عصر حاضر زمينه هاي يادگيري را ساده كرده, توانايي مدرسان را در برقراري ارتباط با فراگيران و تعامل فكري بين آنان بالا برده می باشد. بهره گیری از روش هاي گروهي, روح همدلي, همياري و مشاركت را در تعليم و تعلم به وجود آورده می باشد و در افزايش قدرت تصميم گيري و تجزيه و تحليل مسائل سازماني فراگيران را توانمند ساخته می باشد.
دانشمندان و متخصصان كشورهاي پيشرفته از روش ها و شيوه هاي آموزشي در مسائل و موضوع هاي مختلف درسي براي تحقق بخشيدن به هدف يا هدف هاي مختلف به صورت كاربردي و عملي بهره گیری مي كنند.
نگارنده در اين نوشته بيشتر سعي كرده می باشد در جهت شفاف كردن و تبيين واژه روش و چگونگي بهره گیری از آن در آموزش براي مسئولان آموزشي و مدرسان نكات چندي را توضيح دهد تا درك مشتركي بين مسئولان آموزشي و مدرسان دوره هاي كاربردي به وجود آيد.

واژه روش در نوشته هاي ادبي, تاريخي, اداري و آموزشي در برگيرنده مفاهيم و معاني زير می باشد:

– اسلوب, طريقه, و سبك؛
– رويه و راه هاي فراگيري دانش ها و مهارتها؛
– طرز انجام يك فعاليت؛
– نشان دادن گام به گام فعاليت؛
– راه هاي ايجاد نظم و ترتيب خاص در تفكر؛

– گاهي از كلمه تكنيك به عنوان فن نيز بهره گیری مي گردد؛
– د انگليسي در برابر لغت “متد” آمده می باشد.
– روش عبارت می باشد از چگونگي مراحل انجام كار كه به تدريج راه را به سوي حقايق پيچيده و دشوار هموار مي سازد و فعاليتي می باشد كه شرايط و موجبات يادگيري را در فرآيند آموزش ساده مي كند.
به عبارت ديگر, روش هاي آموزشي راه ها و شيوه هايي هستند كه كاربرد آنها موجب تغييرات رفتاري در فراگيران مي گردد.

 

 

 

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

مراحل يادگيـري در نظام آمـوزش هاي كاربـردي

از آنجا كه تأثیر آموزش تغيير و تحول, رشد, و پرورش فراگيران با هر ويژگي تحصيلي, تجربي, سني و موقعيت شغلي و سازماني می باشد. نيازهاي شناختي (دانش), مهارتي, و عاطفي و ارزشي (بينش) متفاوت اند و مراحل يادگيري آنان با چگونگي بهره گیری از روش هاي آموزشي نيز متفاوت می باشد. حيطه هاي يادگيري در آموزش بزرگسالان عبات می باشد از:

قلمـرو شناخت -دانش:

تاكيد بر هدف هايي دارد كه نتايج عقلاني آن افزايش معلومات- آگاهي, فهم و اطلاعات و توانايي تفكر و انديشيدن می باشد و در واقع آن چیز که كه به قواي ذهني مربوط مي گردد. تغيير در دانش فراگيران روش هاي آموزشي خاصي را مي طلبد كه در فرآيند يادگيري به صورت جزء مشخص مي گردد.

 

فرآينـد يادگيـري دانش:

– مرحله آشنايي يعني فراگير آغاز با تعاريف, توصيف كلمات و اصطلاحات پيچيده دانش موردنياز آشنايي پيدا مي كند.

– مرحله تجزيه و تحليل يعني فراگير مسايل را تميز مي دهد تفكيك و مشخص مي كند.

– مرحله درك كردن يعني فراگير استنتاج مي كند و ارتباط علت و معلول را تعيين و نسبت به بسط مطالب و تغيير آن اقدام مي كند.

f2h

دیدگاهتان را بنویسید