دانلود تحقیق در مورد پروژه آموزش الکترونیکی-قسمت دوم

در مراكز آموزشي واقعي بخاطر محدوديت ، معمولاً نسخه هاي محدودي از يك كتاب به خصوص در كتابخانه ها براي بهره گیری دانشجويان نگهداري مي گردد كه اين امر مشكلاتي ايجاد مي كند. فرضاً اگر چندين دانشجو نسخ هاي كتاب بخصوصي را براي بهره گیری از كتابخانه به امانت گرفته باشند مابقي دانشجويان شانس بهره گیری از آن كتاب را در زماني كه به امانت برده شده می باشد را از دست مي دهند كه اين امر در مورد كتابهاي كمياب حادتر می باشد. علاوه بر به مرور زمان كتابهاي موجود در كتابخانه به دليل بهره گیری نامناسب دانشجويان از آنها از بين مي رود يا كيفيت خود را از دست مي دهند. تمامي مسائل گفته شده براي مقالات و مجلات نيز صادق می باشد. ولي در سايت آموزش الكترونيكي با بهره گیری از كتابخانه ديجيتال، تمامي كتب ، مقالات بصورت Online در اختبار دانشجو می باشد و مشكلات مطرح شده در مورد محدوديت بهره گیری از آنها زمان خاص يا از بين رفتن آنها به مرور زمان در اينجا صادق نيست. البته اين امكان قبلا بصورت بسيار محدود در كالج به وجودخواهد آمد .

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

7- بالا رفتن ميزان اثر بخشي و بازده آموزشي :
در اين روش زیرا فرايند آموزش و يادگيري به صورت گروهي ميباشد و همچنين بخاطر ارتباط هميشگي بين خود دانشجويان و يا بين دانشجويان و اساتيد دوره ها و مباحث گروهي و انجام تكاليف بصورت گروهي و جمعي ، طبيعي می باشد كه بازده آموزشهاي داده شده بيشتر از حالت آموزش فردي بوده و دانشجو رغبت بيشتري به يادگيري و تمرين از خود نشان بدهد. در اين سيستم زیرا كليه مباحث درسي و پرسش و پاسخها در بانكهاي اطلاعاتي ذخيره ميشوند ، بنابراين حتي اگر دانشجويي در اين مباحث گروهي شركت نداشته باشد ، باز هم ميتواند از نتيجه اين مباحث انجام گرفته بهره مند شده و مطالب زيادي را آنها ياد بگيرد.
8- هزينه دوره هاي آموزشي :
با در نظر داشتن جديد و نو بودن روش آموزش الكترونيكي و نا آشنا بودن اكثر كاربران و دانشجويان با اين نوع آموزش در ايران و همچنين پايين بودن هزينه هاي آن نسبت به آموزش سنتي ، ما در اين مركز تصميم داريم كه هزينه هاي تحصيل را به حداقل ممكن برسانيم .
از طرف ديگر زیرا 90 درصد دانشجويان مراكز آموزش الكترونيكي در ايران و جهان را جوانان زير 30 سال تشكيل ميدهند ، بنابراين بايد سيستمي پياده سازي مي گردید كه هزينه هاي آموزش در آن مركز فشار زيادي به قشر جوان دانشجو و دانش آموز وارد نساخته و حتي در صورت امكان مجاني باشد . در اين راستا ما يك طرح بنام طرح جامع توسعهIT كالج مجازي راه اندازي كرده ايم تا دوستاني كه مايل به ثبت نام در كلاسها بصورت رايگان هستند ، بتوانند در اين شركت كرده و با كمي سعي و کوشش ، اين سايت يا دوره هاي آموزشي آنرا به چندين نفر معرفي كرده و خودشان با بهره گیری از كارمزدي كه دريافت ميكنند ، بصورت رايگان ثبت نام نمايندو يا ايجاد درآمد كنند .
بطور اختصار ميتوان هزينه هاي آموزش در اين مركز را بصورت زير بيان كرد:
1- هزينه حق عضويت دركالج : عضويت در اين كالج هيچ گونه هزينه اي ندارد اما براي عضويت بايد حداقل يك كد اعتباري آموزش داشته باشيد كه مي توانيد از تمام مبلغ آن در كلاسهاي كالج شركت كنيد ، لذا براي عضويت در كالج شركت در كلاسها لازم می باشد و هيچگونه هزينه از بابت حق عضويت پرداخت نمي گردد .
2- هزينه ثبت نام در دوره ها : هزينه هاي ثبت نام در دوره هاي اين مركز تقريبا يك دهم هزينه هاي كلاسهاي آموزش سنتي در گرفته شده و براي دوره هاي مختلف با در نظر داشتن تعداد مخاطبان و دانشجويان كلاس و همچنين تخصصي بودن مباحث كلاس ، مختلف خواهد بود. براي روشن شدن مطلب به مثالهاي زير توجه نماييد :
• – يك دوره آموزش ASP.NET (مقدماتي
• – يك دوره آموزش ASP.NET (پيشرفته)
• – يك دوره آموزش OpenGL (مقدماتي)
• همانطور كه در مثالهاي بالا قابل نظاره می باشد ، هزينه ثبت نام تقريبا يك دهم هزينه هاي ثبت نام در يك كلاس درس سنتي در نظر گرفته شده تا امكان آموزش را براي همه بخصوص قشر جوان و بي پول جامعه ايران فراهم كرده باشيم تا جواناني مثل خود ما مجبور نباشند براي آموزش يك دوره تخصصي هزينه هاي زياد و كمر شكني را متحمل گردند ويا قيد ادامه تحصيل را بزنند. البته اين پايين بودن هزينه هاي آموزشي در اين مركز دلايل ديگري هم دارد كه در زير آورده شده می باشد:
• – پايين بودن هزينه هاي جانبي براي راه اندازي مراكز آموزش اللترونيكي : در اين نوع مراكز برخلاف مراكز آموشي سنتي ، احتياجي به ساخت ساختمانهاي بزرگ با هزينه هاي چند ميلياردي ، استخدام پرسنل اداري و ستادي ، فراهم كردن تجهيزات آموزشي گران قيمت مانند كامپيوتر و تجهيزات آزمايشگاه و …… نبوده و ميتوان كلاسها را با حداقل هزينه برگزار نمود .
• عدم محدويت تعداد دانشجو: در مراكز آموزش الكترونيكي محدوديتي از نظر تعداد دانشجويان ثبت نام كرده در يك كلاس وجود نداشته و ميتوان در يك دوره آموزشي از چندين هزار دانشجو ثبت نام كرد.
• عدم نياز به اساتيد زياد: در اين سيستم زیرا ميتوان در يك كلاس آموزشي حتي چندين هزار دانشجو را آموزش داد ، بنابراين احتياجي به استخدام تعداد زيادي استاد و تحميل هزينه هاي اضافي به مركز آموزش نيست .
3- هزينه اتصال به اينترنت : اين هزينه پیش روی هزينه هاي رفت و آمد خصوصا در تهران بسيار ناچيز و قابل چشم پوشي می باشد و بالاخره براي بدست آوردن هر چيز ارزشمندي بايد هزينه كرد .
امكانات آموزشي دوره هاي مركز
با در نظر داشتن عدم وجود زير ساختهاي مخابراتي مطلوب ، بديهي می باشد كه برگزاري كلاسهاي مجازي با امكاناتي مثل ويديو و …. در اين بستر ارتباطي ، عملا غير ممكن بوده و يا خيلي مشكل ميباشد . اما كالج مجازي پارس با بهره گیری از پشتكار و نوآوري پرسنل خود توانسته می باشد كلاسهاي آموزشي را در اينترنت مشابه سازي كند و در كنار ساير امكانات منحصر بفرد آموزشي مجازي براي شما بهترين امكان آموزش را فراهم سازي خواهيم كرد .
بطور مثال : امكان تبادل نظر و پرسش و پاسخ در اين روش يكي از بهترين امتيازات آن محسوب ميشود ، بطوري كه برخلاف آموزش سنتي دانشجويان در طول تمام زمان برگزاري دوره (مثلا دو ماه) بوسيله اينترنت هميشه باهم ارتباط داشته و در مورد مطالب مطرح شده در كلاس و يا تمرينهاي ارائه شده از طرف استاد به بحثهاي گروهي ميپردازند تا به بهترين نتيجه ممكنه برسند .
در حالي كه در روش “يادگيري جمعي” فرايند يادگيري بصورت گروهي و دسته جمعي اتفاق افتاده و دانشجويان با هم از طريق Forum هاي اختصاصي هر كلاس ، در مورد مطالب درسي به تبادل نظر و گفتگو پرداخته و يافته ها و تجربيات خود را در اختيار بقيه همكلاسيها قرار ميدهند كه خود اين تبادل نظرات و بحثهاي گروهي ، از لحاظ بالا بردن بازده آموزشي از اهميت بسزايي برخوردار ميباشد .
با توجه مطالب بالا ، امكانات آموزشي در نظر گرفته شده براي بالا بردن بازده آموزش و بهره گیری بهينه تر از امكانات موجود را ميتوان به صورت زير بيان نمود :
1- جزوات درسي: جزوات درسي اين مركز اكثرا بصورت فايلهاي PDF طراحي شده و بصورت فايلهايي قابل دانلود كردن ، در اختيار دانشجويان قرار ميگيريد.
با در نظر داشتن كاربردي بودن دوره هاي آموزشي اين مركز ، اكثر جزوات آموزشي با بهره گیری از تصاوير راهنما و مثالها و تمرينهاي مختلف و همچنين امكانات صوتي ارائه ميگردد . البته با در نظر داشتن نوع دوره ها ، امكانات موجود در جزوه ها متغيير بوده و مثلا در جزوات مربوط به برنامه نويسي تاكيد اساتيد بيشتر بر روي تهيه مثالها و تمرينهاي خوب و قابل فهم معطوف شده و از حجم فايلهاي صوتي و انيميشن كاسته شده می باشد .
2 – حضور استاد دوره : با در نظر داشتن كاربردي بودن دوره ها ، سعي شده می باشد كه از اساتيدي در اين مركز بهره گیری گردد كه تجربه كارهاي عملي و انجام پروژه هاي كاربردي را داشته و بجاي آموزش مطالب صرفا تئوري كه در هر كتابي پيدا ميشود ، تجربيات و آموخته هاي خود را بهمراه مطالب تئوري جذاب در اختيار دانشجويان دوره ها قرار دهند تا شركت كنندگان بتوانند هرچه بيشتر به نتيجه مطلوب برسند .
در سيستم آموزشي در نظر گرفته شده ، سعي ميشود كه دوره ها از حالت يكنواخت و بي تحرك كلاسهاي سنتي در آمده و بيشتر بر روي كارهاي گروهي تاكيد ميگردد و همچنين اساتيد بيشتر تأثیر يك راهنما و مدير را بازي كرده و در هرجلسه آموزشي سعي ميكنند كه تمرينهاي جديدي را در قالبها گروههاي كاري ارائه نموده و و در انتها هرجلسه نيز جوابهاي صحيح و بهترين روش را معرفي نمايند .
البته يكي از بزرگترين وظايف اساتيد دوره ها ، جواب دادن به سوالات متعدد دانشجويان بوده و سعي ميشود كه هيچ سوال بي جواب نمانده و به همه پاسخ قانع كننده اي داده گردد.
3 – تشكيل گروههاي كاري : در اول هر دوره استاد سعي ميكند كه دانشجويان را به گروههاي كاري مختلف تقسيم بندي نمايد تا در طول دوره تمرينهاي مختلفي به اين گروهها داده شده و يك رقابت سالم بين آنها مستقر گردد تا گروههاي براي يافتن بهترين جواب و نتيجه براي مسايل و تمرينهاي مطرح شده سعي بيشتري بكنند.
در خاتمه بهترين گروه هر دوره مشخص شده و به اعضاي آن گروه جوايزي از طرف مديريت مركز اهدا ميشود.
4 – امكان بحث و تبادل نظر : در اين مركز براي هر دوره يك Forum اختصاصي در نظر گرفته شده و فقط دانشجويان آن دوره به آن دسترسي داشته و ميتوانند بحثهاي درسي خود را در آن مطرح نمايند . اينجا همان محلي می باشد كه اعضا گروههاي كاري تعريف شده ميتوانند در آن باهمديگر بحث و تبادل نظر داشته و نتايج يافته ها و تحقيقهاي خود را آن بنويسند .


6- دسترسي Online به كتابخانه ديجيتال :
در مراكز آموزشي واقعي بخاطر محدوديت ، معمولاً نسخه هاي محدودي از يك كتاب به خصوص در كتابخانه ها براي بهره گیری دانشجويان نگهداري مي گردد كه اين امر مشكلاتي ايجاد مي كند. فرضاً اگر چندين دانشجو نسخ هاي كتاب بخصوصي را براي بهره گیری از كتابخانه به امانت گرفته باشند مابقي دانشجويان شانس بهره گیری از آن كتاب را در زماني كه به امانت برده شده می باشد را از دست مي دهند كه اين امر در مورد كتابهاي كمياب حادتر می باشد. علاوه بر به مرور زمان كتابهاي موجود در كتابخانه به دليل بهره گیری نامناسب دانشجويان از آنها از بين مي رود يا كيفيت خود را از دست مي دهند. تمامي مسائل گفته شده براي مقالات و مجلات نيز صادق می باشد. ولي در سايت آموزش الكترونيكي با بهره گیری از كتابخانه ديجيتال، تمامي كتب ، مقالات بصورت Online در اختبار دانشجو می باشد و مشكلات مطرح شده در مورد محدوديت بهره گیری از آنها زمان خاص يا از بين رفتن آنها به مرور زمان در اينجا صادق نيست. البته اين امكان قبلا بصورت بسيار محدود در كالج به وجودخواهد آمد .
7- بالا رفتن ميزان اثر بخشي و بازده آموزشي :
در اين روش زیرا فرايند آموزش و يادگيري به صورت گروهي ميباشد و همچنين بخاطر ارتباط هميشگي بين خود دانشجويان و يا بين دانشجويان و اساتيد دوره ها و مباحث گروهي و انجام تكاليف بصورت گروهي و جمعي ، طبيعي می باشد كه بازده آموزشهاي داده شده بيشتر از حالت آموزش فردي بوده و دانشجو رغبت بيشتري به يادگيري و تمرين از خود نشان بدهد. در اين سيستم زیرا كليه مباحث درسي و پرسش و پاسخها در بانكهاي اطلاعاتي ذخيره ميشوند ، بنابراين حتي اگر دانشجويي در اين مباحث گروهي شركت نداشته باشد ، باز هم ميتواند از نتيجه اين مباحث انجام گرفته بهره مند شده و مطالب زيادي را آنها ياد بگيرد.
8- هزينه دوره هاي آموزشي :
با در نظر داشتن جديد و نو بودن روش آموزش الكترونيكي و نا آشنا بودن اكثر كاربران و دانشجويان با اين نوع آموزش در ايران و همچنين پايين بودن هزينه هاي آن نسبت به آموزش سنتي ، ما در اين مركز تصميم داريم كه هزينه هاي تحصيل را به حداقل ممكن برسانيم .
از طرف ديگر زیرا 90 درصد دانشجويان مراكز آموزش الكترونيكي در ايران و جهان را جوانان زير 30 سال تشكيل ميدهند ، بنابراين بايد سيستمي پياده سازي مي گردید كه هزينه هاي آموزش در آن مركز فشار زيادي به قشر جوان دانشجو و دانش آموز وارد نساخته و حتي در صورت امكان مجاني باشد . در اين راستا ما يك طرح بنام طرح جامع توسعهIT كالج مجازي راه اندازي كرده ايم تا دوستاني كه مايل به ثبت نام در كلاسها بصورت رايگان هستند ، بتوانند در اين شركت كرده و با كمي سعي و کوشش ، اين سايت يا دوره هاي آموزشي آنرا به چندين نفر معرفي كرده و خودشان با بهره گیری از كارمزدي كه دريافت ميكنند ، بصورت رايگان ثبت نام نمايندو يا ايجاد درآمد كنند .
بطور اختصار ميتوان هزينه هاي آموزش در اين مركز را بصورت زير بيان كرد:
1- هزينه حق عضويت دركالج : عضويت در اين كالج هيچ گونه هزينه اي ندارد اما براي عضويت بايد حداقل يك كد اعتباري آموزش داشته باشيد كه مي توانيد از تمام مبلغ آن در كلاسهاي كالج شركت كنيد ، لذا براي عضويت در كالج شركت در كلاسها لازم می باشد و هيچگونه هزينه از بابت حق عضويت پرداخت نمي گردد .
2- هزينه ثبت نام در دوره ها : هزينه هاي ثبت نام در دوره هاي اين مركز تقريبا يك دهم هزينه هاي كلاسهاي آموزش سنتي در گرفته شده و براي دوره هاي مختلف با در نظر داشتن تعداد مخاطبان و دانشجويان كلاس و همچنين تخصصي بودن مباحث كلاس ، مختلف خواهد بود. براي روشن شدن مطلب به مثالهاي زير توجه نماييد :
• – يك دوره آموزش ASP.NET (مقدماتي

• – يك دوره آموزش ASP.NET (پيشرفته)
• – يك دوره آموزش OpenGL (مقدماتي)

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

• همانطور كه در مثالهاي بالا قابل نظاره می باشد ، هزينه ثبت نام تقريبا يك دهم هزينه هاي ثبت نام در يك كلاس درس سنتي در نظر گرفته شده تا امكان آموزش را براي همه بخصوص قشر جوان و بي پول جامعه ايران فراهم كرده باشيم تا جواناني مثل خود ما مجبور نباشند براي آموزش يك دوره تخصصي هزينه هاي زياد و كمر شكني را متحمل گردند ويا قيد ادامه تحصيل را بزنند. البته اين پايين بودن هزينه هاي آموزشي در اين مركز دلايل ديگري هم دارد كه در زير آورده شده می باشد:
• – پايين بودن هزينه هاي جانبي براي راه اندازي مراكز آموزش اللترونيكي : در اين نوع مراكز برخلاف مراكز آموشي سنتي ، احتياجي به ساخت ساختمانهاي بزرگ با هزينه هاي چند ميلياردي ، استخدام پرسنل اداري و ستادي ، فراهم كردن تجهيزات آموزشي گران قيمت مانند كامپيوتر و تجهيزات آزمايشگاه و …… نبوده و ميتوان كلاسها را با حداقل هزينه برگزار نمود .
• عدم محدويت تعداد دانشجو: در مراكز آموزش الكترونيكي محدوديتي از نظر تعداد دانشجويان ثبت نام كرده در يك كلاس وجود نداشته و ميتوان در يك دوره آموزشي از چندين هزار دانشجو ثبت نام كرد.
• عدم نياز به اساتيد زياد: در اين سيستم زیرا ميتوان در يك كلاس آموزشي حتي چندين هزار دانشجو را آموزش داد ، بنابراين احتياجي به استخدام تعداد زيادي استاد و تحميل هزينه هاي اضافي به مركز آموزش نيست .
3- هزينه اتصال به اينترنت : اين هزينه پیش روی هزينه هاي رفت و آمد خصوصا در تهران بسيار ناچيز و قابل چشم پوشي می باشد و بالاخره براي بدست آوردن هر چيز ارزشمندي بايد هزينه كرد .

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

امكانات آموزشي دوره هاي مركز
با در نظر داشتن عدم وجود زير ساختهاي مخابراتي مطلوب ، بديهي می باشد كه برگزاري كلاسهاي مجازي با امكاناتي مثل ويديو و …. در اين بستر ارتباطي ، عملا غير ممكن بوده و يا خيلي مشكل ميباشد . اما كالج مجازي پارس با بهره گیری از پشتكار و نوآوري پرسنل خود توانسته می باشد كلاسهاي آموزشي را در اينترنت مشابه سازي كند و در كنار ساير امكانات منحصر بفرد آموزشي مجازي براي شما بهترين امكان آموزش را فراهم سازي خواهيم كرد .
بطور مثال : امكان تبادل نظر و پرسش و پاسخ در اين روش يكي از بهترين امتيازات آن محسوب ميشود ، بطوري كه برخلاف آموزش سنتي دانشجويان در طول تمام زمان برگزاري دوره (مثلا دو ماه) بوسيله اينترنت هميشه باهم ارتباط داشته و در مورد مطالب مطرح شده در كلاس و يا تمرينهاي ارائه شده از طرف استاد به بحثهاي گروهي ميپردازند تا به بهترين نتيجه ممكنه برسند .
در حالي كه در روش “يادگيري جمعي” فرايند يادگيري بصورت گروهي و دسته جمعي اتفاق افتاده و دانشجويان با هم از طريق Forum هاي اختصاصي هر كلاس ، در مورد مطالب درسي به تبادل نظر و گفتگو پرداخته و يافته ها و تجربيات خود را در اختيار بقيه همكلاسيها قرار ميدهند كه خود اين تبادل نظرات و بحثهاي گروهي ، از لحاظ بالا بردن بازده آموزشي از اهميت بسزايي برخوردار ميباشد .
با توجه مطالب بالا ، امكانات آموزشي در نظر گرفته شده براي بالا بردن بازده آموزش و بهره گیری بهينه تر از امكانات موجود را ميتوان به صورت زير بيان نمود :
1- جزوات درسي: جزوات درسي اين مركز اكثرا بصورت فايلهاي PDF طراحي شده و بصورت فايلهايي قابل دانلود كردن ، در اختيار دانشجويان قرار ميگيريد.
با در نظر داشتن كاربردي بودن دوره هاي آموزشي اين مركز ، اكثر جزوات آموزشي با بهره گیری از تصاوير راهنما و مثالها و تمرينهاي مختلف و همچنين امكانات صوتي ارائه ميگردد . البته با در نظر داشتن نوع دوره ها ، امكانات موجود در جزوه ها متغيير بوده و مثلا در جزوات مربوط به برنامه نويسي تاكيد اساتيد بيشتر بر روي تهيه مثالها و تمرينهاي خوب و قابل فهم معطوف شده و از حجم فايلهاي صوتي و انيميشن كاسته شده می باشد .
2 – حضور استاد دوره : با در نظر داشتن كاربردي بودن دوره ها ، سعي شده می باشد كه از اساتيدي در اين مركز بهره گیری گردد كه تجربه كارهاي عملي و انجام پروژه هاي كاربردي را داشته و بجاي آموزش مطالب صرفا تئوري كه در هر كتابي پيدا ميشود ، تجربيات و آموخته هاي خود را بهمراه مطالب تئوري جذاب در اختيار دانشجويان دوره ها قرار دهند تا شركت كنندگان بتوانند هرچه بيشتر به نتيجه مطلوب برسند .
در سيستم آموزشي در نظر گرفته شده ، سعي ميشود كه دوره ها از حالت يكنواخت و بي تحرك كلاسهاي سنتي در آمده و بيشتر بر روي كارهاي گروهي تاكيد ميگردد و همچنين اساتيد بيشتر تأثیر يك راهنما و مدير را بازي كرده و در هرجلسه آموزشي سعي ميكنند كه تمرينهاي جديدي را در قالبها گروههاي كاري ارائه نموده و و در انتها هرجلسه نيز جوابهاي صحيح و بهترين روش را معرفي نمايند .
البته يكي از بزرگترين وظايف اساتيد دوره ها ، جواب دادن به سوالات متعدد دانشجويان بوده و سعي ميشود كه هيچ سوال بي جواب نمانده و به همه پاسخ قانع كننده اي داده گردد.
3 – تشكيل گروههاي كاري : در اول هر دوره استاد سعي ميكند كه دانشجويان را به گروههاي كاري مختلف تقسيم بندي نمايد تا در طول دوره تمرينهاي مختلفي به اين گروهها داده شده و يك رقابت سالم بين آنها مستقر گردد تا گروههاي براي يافتن بهترين جواب و نتيجه براي مسايل و تمرينهاي مطرح شده سعي بيشتري بكنند.
در خاتمه بهترين گروه هر دوره مشخص شده و به اعضاي آن گروه جوايزي از طرف مديريت مركز اهدا ميشود.

f2h

پاسخ دهید