منبع تحقیق : دانلود تحقیق در مورد پروژه آموزش، تنبیه، تشویق -قسمت چهارم

گاهى در مدرسه معلم و مربى در خانه والدين براى تشويق کودک مى‌توانند مسؤوليت مورد علاقه‌اى را به او بسپرند، به او تفهيم کنند که بخاطر تکریم به او، ديدن عرضه و لياقت او، حاضر شده‌اند چنان مسؤوليتى را به او واگذار کنند.در اعطاى اين مسؤوليت سعى داريم راه‌هاى اداى آن را هم به او ياد دهيم تا در سايه انجامش احساس لياقت و شادمانى کند و يا درک کند که او را بحساب آورده‌اند، براى او شخصيتى قائل شده‌اند، او را داخل در جمع و گروه خود کرده‌اند.

نکته مهم : برای بهره گیری از متن کامل پژوهش یا مقاله می توانید فایل ارجینال آن را از پایین صفحه دانلود کنید. سایت ما حاوی تعداد بسیار زیادی مقاله و پژوهش دانشگاهی در رشته های مختلف می باشد که می توانید آن ها را به رایگان دانلود کنید

ذکر قصه و داستان

بعنوان تشويق کودکان خردسال مى‌توانند به آنها وعده داد که قصه و داستانى براى او بگويند. مى‌دانيم که کودکان و حتى بزرگتران قصه‌گوئى والدين و مربيان را دوست مى‌دارند و حاضرند بسيارى از کارهاى خود را رها کنند تا قصه‌اى بشنوند.

شک نيست که به تناسب سن و جنس، و با در نظر داشتن شرايط گوناگون و لازم سعى داريم داستان‌هاى سرگرم‌کننده، اخلاقى و ارزنده‌اى براى کودکان بگوئيم و از اين طريق نيز به امر سازندگى و اصلاح کودکان بپردازيم.

دادن گواهى

در مواردى مدرسه مى‌تواند گواهينامه‌اى به کودک بدهد که در آن حکايت از رضايت از کودک باشد. البته سعى داريم که اين سند به صورت امرى نباشد که مورد سوءاستفاده قرار گيرد. در آن قيد مى‌کنيم که تا امروز و اين ساعت او کودکى فعال، باادب و اخلاق و… بوده می باشد. در اين مورد نيز از قبل سخنانى را عرضه کرده‌ايم. در کل مى‌خواهيم بگوئيم رضايت‌نامه مطلق نباشد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

شيوههاى ديگر

شيوه‌هاى ديگرى هم براى تشويق کودکان هست که هر مربّى به تناسبى مى‌تواند يکى از آنها را انتخاب کرده و مورد اقدام قرار دهد مثل:

– لبخند رضايت‌آميزى که والدين و مربيان به روى کودک مى‌زنند.

– بردن کودک به گردش و تفريح و مسافرت بخاطر تأثیر خوبى را که در زمينه‌اى ايفا کرده.

– دادن عکس او به روزنامه مدرسه و يا روزنامه‌هاى صبح و عصر يک شهر تا از ديدن آن احساس غرور کند.

– دادن فرصت اظهارنظر به او از طريق واردکردن او در شورائى که در مدرسه می باشد.

– وارد کردن او در صف بزرگترها بعنوان تکریم به او و بحساب آوردنش…

– کشيدن دست نوازش به سر و صورت او و يا بوسيدن و در آغوش گرفتنش.

– بازى کردن مربى و معلم با کودک و بحساب آوردن او و …

و در کل بهره گیری از هر راه و ضابطه مشروعى که کودک را بحرکت اندازد و به پيش برد. ما در اين راه از ابتدائى‌ترين و ساده‌ترين راه مى‌توانيم بهره گیری کنيم تا پيچيده‌ترين و دشوارترين آن، هرکدام در جاى خود و به تناسب شرايط خاص.

تنبیه

همیشه دقت داشته باشید که تنبیه فرزندتان با کار خلافی که او انجام داده همخوانی داشته باشد و از نظر او عادلانه باشد. شما فرزندان خویش را برای ورود به اجتماع و ایجاد یک زندگی مستقل آماده می کنید و پس تنبیه نیز بایستی نتیجه کار خلاف باشد. این روش هر نوع رنجشی را نیز در بچه ها از بین می برد زیرا تنبیه نتیجه کار خلاف آنها بوده می باشد . البته به خاطر داشته باشید که هیچگاه از تنبیه بدنی بهره گیری نکنید.

فوايد تنبيه

تنبيه به همه صور و اشکالش در تربيت مى‌تواند جارى باشد و البته فوايدى دارد که ذکر همه آنها در اين بررسى ممکن نيست.

اصلاح رفتار

تنبيه اين فايده را بهمراه دارد که کودک را سر عقل مى‌آورد و او در مى‌يابد که اقدام خطائى را مرتکب شده و از تکرار آن بايد خوددارى کند. اين امر براى کودکان خردسال حتى به صورت شرطى‌شدن مى‌تواند مطرح باشد.

طفلى که بخاطر خطائي، حتى بدون آگاهى‌داشتن به خطاى عملى تنبيه مى‌گردد، براساس اصل شرطى شدن که توسط پاولوف عرضه شده می باشد ارتباط‌اى بين اقدام و کيفر مى‌يابد. مى‌فهمد هربارى که اقدام ناروائى را انجام دهد بايد زجر و رنج آن را تحمل نمايد و به اين نتيجه مى‌رسد که سودش در ترک آن اقدام می باشد.

يافتن راه صواب

گاهى تنبيه مى‌تواند وسيله‌اى باشد براى يافتن راه صواب. بدينگونه که کودکى عملى را انجام مى‌دهد، راهى را طى مى‌کند، شيوه‌اى را مورد اقدام قرار مى‌دهد و به آن خاطر تنبيه مى‌گردد. خودبخود به اين نتيجه مى‌رسد که آن اه قابل ادامه و تکرار نيست و براى مصون ماندن از تنبيه ناگزير بايد شيوه ديگري، و يا راه ضدّى را در پيش گيرد.

اثر بخشى فورى

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

از فوايد تنبيه اثر فورى آن برروى فرد می باشد. کودکى را در نظر آوريد که در خانه يا مدرسه شرارت مى‌کند، مزاحم ديگران می باشد، سروصدا به راه انداخته و براى ديگران صدمه آفريده می باشد با لجبازى‌هاى خود در خانه آتش‌افروز کرده و براى ديگران رنج مى‌آفريند.

شايد شور و آشوبى که او به پا کرده اجازه نمى‌دهد که کودک بخود آيد و دست از اقدام ناروايش بردارد. در چنين صورتى يک سيلى يا يک ضربه مى‌تواند محيطى را ساکت و آرام کند. جلوى آشوب و آتش‌ افروزى‌هاى او را بگيرد. و مجالى براى مربى پديدآورد که بتواند اوضاع را سروسامان دهد و يا حرف خود را بزند. ( البته بايد ديد آيا چنين شيوه‌اى درست و بمورد می باشد يا نه).

تضعيف رفتار

تنبيه در مواردى مى‌تواند تأثیر ضعيف‌ کننده‌اى را براى رفتار کودک ايفا کند. چه بسيارند تمنياتى که در افراد وجود دارند و ترس از تنبيه و مجازات نمى‌گذارد که کودک آن اقدام را انجام دهد و يا چنين ترسى سبب مى‌گردد که او آن خواسته را به عقب اندازد و يا در اجراى آن کمى سست و سهل‌تر اقدام کند.

رعايت اين امر سبب مى‌گردد که کودک تدريجاً نسبت به آن رفتار بى‌اعتنا شده و آن چنان نباشد که خواسته دل را آزادانه و بى‌پروا برآورده سازد. براين اساس تنبيه گاهى مى‌تواند رفتار را تعديل کرده و زمانى حتى ريشه رفتار ناروائى را در درون بخشکاند.

ايجاد بيدارى

تنبيه گاهى آدمى را بخود آورده و بيدار مى‌کند، به عبارت ديگر عامل هشداردهنده و بيدارى آفرين می باشد. ممکن می باشد کودک در لحظه تنبيه اقدام مربيه را غيرعادلانه و ناروا بداند ولى پس از آن، مخصوصاً بهنگامى که لحظاتى تنها باشد بخود ايد و دريابد که عملش مطبوع و مناسب نبوده و هشيار گردد.

اين امر بويژه در موقعى رخ خواهد داد که والدين و مربيان در حين تنبيه اقدام ناروايش را به رخ او کشيده و تفهيمش کنند که چرا او را تنبيه مى‌کنند. و يا عواقب سوء و ناميمون اقدام او را گوشزد کرده و به او تفهيم نمايند که در صورت تداوم ارتکاب چه عوارض سوئى متوجه او مى‌گردد.

تشديد رفتار

اين هم فايده ديگر تنبيه می باشد که مى‌تواند عامل تحريک کودک براى انجام رفتارى با گردیدّت و رغبت بيشترى باشد. بعنوان مثال مى‌گوئيم:

کودکى در حد معينى وقت‌گذارى کرده و به درس و مشق و مطالعه‌اش مى‌پردازد. نمره مطلوب را نمى‌آورد. تذکّرات والدين و مربيان د اصلاحش مؤثر واقع نشده و سرانجام تنبيه مى‌گردد. اين تنبيه در حقيقت او را به اين انديشه وامى‌دارد که کار و کوشش او براى دستيابى به چنان مقصد کافى نبوده و بايد فعاليت بيشترى را از خود بروز دهد. براين اساس تنبيه براى او تأثیر محرکى را ايفا کرده که او اقدام و کار خود را بيشتر و فعاليت خود را تشديد کند.

f2h

دیدگاهتان را بنویسید